Jumaat, 19 Jun 2009

Kehendak Allah vs Kehendak Manusia

fahamilah kehendak Allah.....

Kehendak manusia:
Aku ingin belajar rajin-rajin agar aku jadi orang pandai, nanti mudah untuk lulus periksa dan dapat degree. Orang tentu akan hormat padaku.

Kehendak Allah:
Walaupun engkau rajin belajar, belum tentu engkau lulus. Apakah engkau jamin kalau engkau pandai, engkau tidak akan merosakkan dirimu?Mana tahu, kalau-kalau kerana engkau lebih pandai dari orang lain, engkau sombong dan menipu orang lain dengan kepandaian yang engkau miliki itu. Kalau begitu, bukankah lebih selamat engkau menjadi orang tidak pandai?


Kehendak manusia:
Aku akan berusaha bersungguh-sungguh mencari kekayaan.Nanti aku dan keluargaku tidak hina dipandangan masyarakat. Aku ingin berbakti kepada orang susah dan miskin. Aku akan membela pelajar-pelajar yang tidak mampu melanjutkan pelajaran.

Kehendak Allah:
Tapi Aku tidak izinkan engkau menjadi kaya. Aku mahu engkau tetap sederhana. Mana engkau jamin engkau bermurah hati untuk menghulurkan sedekah bila kaya nanti. Engkau lebih susah untuk mengawal nafsumu.Aku lebih mengetahui membuaat ukuran sejauh mana kekayaan yang mesti Aku berikan kepada engkau bahkan kalaupun rezeki yang Aku berikan tidak mencukupi, disitu ada didikan dan pengajaran yang mesti engkau pelajari.Tapi kalau kerana itu engkau tidak bersabar menerimanya, maka engkau memang seorang yang tidak bersyukur.

Kehendak manusia:
Aku ingin memiliki tubuh badan yang sihat supaya aku mudah untuk beramal ibadah. Setiap waktu aku boleh berjemaah di masjid.Kalau murah rezeki pula, aku akan membawa keluargaku menunaikan haji

Kehendak Allah:
Walaupun engkau ingin tubuh badan yang sihat, tapi aku sengaja uji engkau dengan kesakitan. Adaakah engkau rasa kalau tubuh badanmu sihat, engkau boleh buat ibadah?Tapi Aku lebih tahu, kalau tubuh badanmu sihat, engkau akan buat dosa, buat maksiat. Tapi kalau engkau sakit,barulah engkau beringat-ingat.

(Diambil dari majalah Perutusan Hawa,edisi ke 14.muka surat 24)

Ketahuilah ada hikmah disebalik setiap pekara yang berlaku yang mungkin kau ketahui dan mungkin juga ia akan dihijabkan dari pengetahuan engkau buat selama-lamanya.Ingatlah...mungkin apa yang kamu suka itu bukan yang terbaik untukmu dan mungkin apa yang kau tidak suka adalah yang terbaik untuk engkau.Sentiasalah bersangka baik dengan Allah.Sentiasalah bersyukur terhadap semua nikmatnya dan juga semua dugaan yang Dia berikan...kerana dugaan itu ujian dan nikmat itu juga ujian.Hanya Allah yang tahu rahsia kehidupan ini.

Kasih sayang Allah tidak akan dirasai tanpa ujian,takkan di rasai kehambaan tanpa munajat,takkan dirasai keinsafan tanpa muhasabah..banyak mana ujian Allah,banyak itulah kasih sayangNya...


Tiada ulasan: